تبلیغات
نوای دل - ایرانیان از چه روزگاری با شیعه پیوند خوردند؟

در این فرصت می خواهیم به چند سوال پاسخ دهیم سوال اول این كه مکتب تشیع از چه زمان شکل گرفته است ؟
در پاسخ باید گفت از ابتدای بعثت و از اولین روزهای تبلیغ دین، کلمه "شیعه" توسط رسول صلی الله علیه و آله و سلم برای پیروان دین و به خصوص پیروان علی ابن ابیطالب علیهما سلام به کار برده شده است. با یک نگاه اجمالی بیش از سیصد حدیث از زبان گهربار پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم مشاهده می شود، که در آن شیعه را به پیروان امیرالمومنین علیه السلام نسبت داده اند.
به دو نمونه از این احادیث توجه فرمایید:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یا علی اَنتَ وَ شیعَتُکَهُمُ الفائِزُون (ارشادالقلوب،ج2،ص262) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا علی تو و شیعیانت رستگارانید.

قَالَ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ‏ صلّى اللّه علیه و آله و سلم: ‏یَا عَلِیُّ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ غَفَرَ لَكَ وَ لِأَهْلِكَ وَ لِشِیعَتِكَ‏ وَ لِمُحِبِّی شِیعَتِكَ وَ لِمُحِبِّی مُحِبِّی شِیعَتِكَ... (صحیفة الإمام الرضا علیه السلام/ص63) رسول خدا صلی الله علیه واله فرمودند: یا علی قطعا خداوند تعالی تو را آمرزیده است و آمرزش برای خانواده ات و شیعیان توست و برای دوست داران شیعیانت و برای دوست دارانِ دوست داران شیعیانت. ..

هم چنین با وجود مصادیقی مانند: سلمان و ابوذر و عمار و مقداد و حذیفه و امثال این اصحاب گران قدر و اطاعت ایشان از شریعت اسلام و دستورات پیامبر و وصی بلافصل ایشان امیر المومنین علی علیه السلام به قاطعیت می توان گفت: آیین تشیع از اولین روز بعثت بر پا گردیده است. اولین شیعیان رسول الله صلی الله علیه واله وجود مقدس خدیجه سلام الله علیها و علی ابن ابیطالب بودند و به تبع ایشان اصحاب واقعی رسول الله صلی الله علیه واله جامعه ی شیعیان را تشکیل داده اند و آیین تشیع نیست مگر شریعت پیامبر صلی الله علیه واله

آیا می دانید، ایرانیان از چه روزگاری با شیعه پیوند خورده اند؟
در جواب می گوییم: اولین پیوند وجود سلمان فارسی است که در بین اصحاب طراز اول رسول خدا و امیرالمومنین علیهما السلام قرار دارد. وی به عنوان والی مداین ایرانیان را با حق و حقیقت آشنا نمود.

دلیل دوم حضور حذیفه از شیعیان و اصحاب سرّ رسول خدا و امیر المومنین علیهما السلام که مدتی والی مداین در ایران بوده است. در كتاب اسرار آل محمد آمده است: وی در خطبه ای كه به نام امیرالمومنین در مسجد مداین ایراد فرمود پس از حمد خدا و یاد از رسول اكرم گفت: به نام علی ابن ابیطالب خلیفه پیامبر حقا حقا، جوانان ایرانی حاضر در مسجد از او سوال كردند چرا درباره خلیفه قبل عثمان حقا حقا نمی فرمودید. وی در پاسخ ضمن شرح ماجرای سقیفه از حزب نفاق در آن زمان سخن گفت.
دلیل دیگر وصلت ایرانیان با خاندان رسالت و اهل بیت است و این وصلت ازدواج حضرت شهربانو سلام الله علیها دختر یزدگرد سوم پادشاه ایران زمین با امام حسین علیه السلام می باشد. و این افتخار بزرگی برای ماست كه مادر امام سجاد علیه السلام یك شاهزاده ایرانی ست.

زمانی به علاقه ایرانیان به اهل بیت پیامبر علیهم السلام پی می بریم که حضور ایرانیان برای جان فشانی در راه سید الشهدا علیه السلام را کشف کنیم. تا جایی که حتی عده ایی از مورخین حضور ایرانیان در واقعه کربلا را گزارش می کنند. در این باب به گفته پرفسور فریشلر در کتابی که به نام امام حسین(علیه السلام) و ایرانیان تالیف نموده است اکتفا می کنیم: در شب نهم محرم سی نفر از ایرانیان مقیم کوفه خود را به حسین (علیه السلام) رسانیدند و این عده روز بعد، برای کمک به حسین (علیه السلام) در جنگ شرکت کردند و کشته شدند.

هم چنین حضور تعداد قابل توجهی از ایرانی ها در لشگر مختار ثقفی(دو سوم لشکریان مختار) که به خون خواهی حسین علیه السلام قیام نموده بود گواه این پیوند دیرینه است.

اما مهم ترین دلیل حضور امام رضا علیه السلام در ایران و خیل امام زادگانی پاک نهاد می باشد. که از ظلم وجور خلفای ستم پیشه به ایران پناهنده شدند. این امام زادگان و مردم ایران، دشمن مشترکی داشتند و این دشمن دستگاه ظالمانه خلافت بود. که در کشتار علویان و آزار ایرانیان از هیچ کوششی دریغ ننموده بود.

الحمد لله این پیوند تا امروز که محبت و ولایت حضرت مهدی علیه السلام را در دل داریم ادامه پیدا نموده است.

سوال دیگر این كه آیا می دانید، اولین حکومت با مذهب رسمی شیعه در کدام سرزمین بر پا گردیده است؟

در دی ماه سال 324 شمسی برابر با 25 جمادی الثانی 334 قمری احمد معز الدوله دیلمی از گیلان و مازنداران سپاهی را تدارک نمود و ضمن فتح بغداد خلیفه عباسی را سرنگون نمود. وی به کمک دو برادر دیگرش حسن و علی حکومت آل بویه را تاسیس نمودند و بدین ترتیب اولین حکومت با مذهب شیعه اثنی عشری پس از حکومت امیر المومنین علیه السلام تاسیس شد.

همان طور که می دانید به همه کشورهای عضو سازمان ملل یک روز از سال اختصاص داده شده است. 15 ژانویه روز ایران در سازمان ملل است که به نام "روز تجدید حیات سیاسی ایرانیان" خوانده می شود می دانید چرا؟

زیرا در ١٥ ژانویه سال ٩٤٦ میلادی احمد معز الدوله دیلمی با سپاهی از دیلم و طبرستان (گیلان و مازندران) وارد بغداد شد. و ضمن پایان بخشیدن به ظلم خلفای عباسی اولین حکومت با مذهب رسمی شیعه را بر پا نمود و با تشکیل امپراتوری آل بویه ایران مجددا صاحب یک حکومت مستقل مرکزی گردید. این حق بزرگی است که مکتب شیعه به گردن ایرانیان دارد.

سفر پر خیر و برکت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام به ایران و در پی آن ایجاد خطوط نجات و رهایی علویان توسط جناب احمد بن موسی حضرت شاهچراغ علیه السلام در منطقه فارس و مرکز ایران مقدمات انتقال تعداد زیادی از علویان و سادات را به شمال ایران فراهم نمود. و حضور امام زادگان در بین اهالی آن مناطق، تاثیرات به سزایی در آشنایی آنان با اسلام واقعی و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشت.

حضور سادات علوی در ایران و آموزه های آنان و کمک های ایشان سبب شد تا روح آزادگی در پهلوانان ایرانیان غیرت مند به جوشش در آید و به ظلم خلفای بنی امیه و بنی عباس پایان بخشد.

حکومت آل بویه خدمات بسیاری در حفظ فرهنگ و علوم ایران و تشیع داشت. و دانشمندان بسیاری در این امپراطوری، توانستند بنیان بسیاری از علوم را مستقر نمایند.

خدمات فرهنگی آل بویه به ایرانیان:

از جمله حکم رانان دانشمند آل بویه، عضد الدوله بوده است. که در ادامه ی سیاست توجه به علما، حقوقی برای فقها، محدثان و پزشکان، مهندسان، ریاضی دانان و... مقرر کرده بود و قسمتی از قصر خود را به دانشمندان اختصاص داده بود. هم چنین در قصر بزرگ خود در شیراز، کتابخانه ای دایر کرد و زمانی که به بغداد رفت، آن کتابخانه را نیز با خود، بدان جا منتقل نمود.

شرف الدوله فرزند عضد الدوله، به هیات و نجوم، علاقه ی زیادی داشت و به همین سبب، رصدخانه ی معروف بغداد را با همکاری ویجن (بیژن) بن رستم که در هندسه و هیات، سرآمد بود، بنا کرد.

افزون بر این، عصر آل بویه، عصر کتاب و کتابخانه بود. کافی است بدانیم که تعدادی از کتاب های مهم شیعه در همین دوران، تالیف شده اند مانند کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، و الاستبصار و تهذیب الأحکام شیخ طوسی، که هر سه از کتب اصول چهارگانه شیعه به شمار می روند. در این دوران بود که شیخ صدوق از قم به ری پایتخت آل بویه دعوت شد. و اکنون مزار وی زیارت گاه شیعیان است.

در این دوره می توان کتابخانه های زیر را یاد کرد: کتابخانه ی حبشی، فرزند معز الدوله در بصره که دارای پانزده هزار جلد کتاب بوده است.

کتابخانه ی ابوالفضل بن عمید، وزیر دانشمند رکن الدوله در ری تعداد کتاب های این کتابخانه، بیش از صد بار شتر بود که در علوم و فنون مختلف، نوشته شده بود.

از دیگر کتابخانه های مهم، کتابخانه ی صاحب بن عباد بود که کتاب ها به بیش از صد بار شتر می رسید. هم چنین ابومنصور بن مافنه، کتابخانه ای در فیروزآباد دایر کرد که هفت هزار جلد کتاب داشت.

((و سلطان محمود غزنوی پس از تصرف ری، تمام این کتابخانه ها را آتش زد.))

ظهور دولت قدرت مند آل بویه در ایران و عراق، در کنار دو دولت بزرگ و قدرت مند دیگر شیعه، یعنی حَمدانیان و فاطمیان، زمینه های رشد و توسعه و بالندگی را فراهم کردند، به طوری که مسکویه از اوضاع و شرایط به وجود آمده، به «زنده شدن علم» تعبیر کرده و سجستانی، آزادی عقیده را آن اندازه بیان می کند که علمای هر فرقه بدون ترس می توانستند به بیان عقاید خود بپردازند. در ادامه با برخی از دانشمندان شیعه، و علومی که به اعتراف دانشمندان غرب، ریشه و بن مایه ی علوم امروزی است آشنا خواهید شد.
عزیزان می دانیم که اهل بیت علیهم السلام منشا علم حقیقی هستند و شاگردان مکتب اهل بیت با ورود به حوزه علم دگرگونی و تحول عظیمی در علوم مختلف ایجاد نمودند. ایرانیان نیز که شیفته علم بودند، در سطح وسیعی، به کشف و فهم علم اقدام کردند. و ضمن دریافت علوم از دانشمندان مسلمان، خود نیز منشا خدمات بسیاری در حوزه های متفاوت علوم قرار گرفتند. از جمله:
علم دستگاه های مکانیکی (عِلمُ الحِیَل): ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری (وفات ۶۰۲ ق) سازنده رباط انسان نما و به این علت او به عنوان پدر علم مهندسی رباتیک جهان شناخته می‌شود.

شیمی و ابزارهای آن: جابر بن حیان ملقب به پدر علم شیمی شاگرد امام صادق علیه السلام، هم چنین على بن رین طبرى(وفات 246 ق)، استاد زكریاى رازی

فیزیک وشعب مختلف آن: شیخ بهایی، که کتابی به دست خط او در موزه شهر برلین هست. که به زبان ساده فرضیه نسبیت انیشتن را 350 سال قبل از او بیان نموده است. او سرعت صوت را به دقت می دانسته است و نشان آن مسجد شاه اصفهان و تکرار صدا در زیرگنبد است.

حساب و هندسه، جبر و مقابله، مثلثات: خواجه نصیر طوسی، ریاضی دان و منجم بزرگ شیعه که ایرادات اصل پنجم اقلیدس را برطرف نمود. و این كوشش خواجه توسط ریاضی دانان بزرگ ادامه یافت ادوارد پوكوك ریاضی دان انگلیسى رساله خواجه را در این مورد به لاتین ترجمه كرد.

غیاث الدین جمشید کاشانی کاشف عدد پی با چند صد رقم اعشار، یكى از مهم ترین آثار وی مفتاح الحساب است.

طب عمومی، جراحی، تشریح، طب بالینی، چشم پزشکی، آسیب شناسی: رسالة ذهبیة كه منسوب به امام رضا (علیه السلام) است و گفته اند آن را براى مامون خلیفه نوشته اند و حاوى پندها و اشارت طبى و مسایل مربوط به تغذیه است.

در میان نخستین پزشكان برجسته سده هاى نخست اسلامى باید به على بن رین طبرى كه كتاب فردوس الحكمة او اثرى جامع درباره فنون پزشكى و حاوى شرح بیماری ها و مداواى آن ها است. مباحث مربوط به طب عمومى و چشم پزشكى و دندان پزشكى و حتى بیطارى یا دام پزشكى از جمله فصول مهم این كتاب است.

داروشناسی و داروسازی (قرابادین، ادویه ی مفرده، مرکّبه، نباتی، حیوانی و معدنی): كتابى تحت عنوان طب الائمه توسط ابو عتاب عبدالله و حسین پسران بسطام بن سابور الزیات در سده 3 ق نوشته شده كه به خواص خوراكی ها و ادویه نیز پرداخته است. ابو على سینا نیز بخش هاى مهمى از كتاب قانون خود را به داروشناسى اختصاص داده است. كتاب دوم و پنجم قانون به ترتیب درباره داروهاى مفرد و مركب است.

فیزیولوژی (وظایف الاعضاء): رساله ذهبیه منسوب به امام رضا علیه السلام شامل 14 فصل در وظایف الاعضاء حفظ الصحة اندام ها تدوین شده است.

آسمان شناسی(علم الفلک)، ستاره شناسی، حرکات اجرام سماوی، جوشناسی، رصد و زیج: منجمینى هم چون احمد بن عبدالله حبش حاسب مروزى و ابوالعباس احمد بن محمد بن كثیر فرغانى. آثار فرغانى در اروپاى قرون وسطى بسیار مورد نظر بوده است. تحقیقات انجام یافته تا كنون نشان می دهد كه قبل از ابن سینا كسى ابتكاری را در ساختن ابزار اندازه گیرى نجومی به كار نبرده است. او در اندازه گیرى، خط مستقیم مدرج را جایگزین دایره مدرج كرده است كه بدین وسیله تقسیمات جزیی تر و دقیق ترى را روى آن می توان انجام داد. هم چنین ابوریحان بیرونی ٧٠٠ سال قبل از نیوتن جاذبه زمین را با محاسبات دقیق ریاضی آن بیان كرده است.

الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام سپاس پروردگار عالمیان را که ما را از متمسکین به ولایت امیر المومنین و ائمه علیهم السلام قرار داد.

به مناسبت ایام عید سعید غدیر، بزرگ ترین عید الهی و به شکرانه نعمت ولایت مولی الموحدین علی ابن ابیطالب علیه السلام جا دارد که ما ایرانیان مانند اجداد گران قدر خویش قدردان این موهبت الهی باشیم. و در بزرگداشت غدیرخم و مناسبت های دیگر مذهبی کوشش نماییم. و پیام غدیر را به نسل های بعد از خود برسانیم. در این جا به برخی از آداب عید سعید غدیر اشاره می کنیم: لباس نو پوشیدن و عطر زدن، عیدی دادن، شادی نمودن و شاد كردن دیگران، صله رحم به خصوص دیدار و اكرام سادات، برپایی جشن و نذری دادن، چراغانی درب منزل و محل كار و...

به امید توفیق انجام این توصیه های با ارزش برای همه ی عزیزان.

امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان ما از اضافه گِل ما خلق شده اند، در شادی ما شاد و در غم ما غمگین می شوند.

ایرانیان عزیز در این سال ها ثابت کرده اند، در محبت اهل بیت علیهم السلام درنگ نمی کنند همان گونه که در سال های گذشته و هم زمانی ماه محرم و عزاداری سید الشهدا علیه السلام با نوروز، حرمت نگه داشته و آداب خوب نوروز را در پی مراسم عزاداری حفظ نمودند. در این سال های پیش رو نیز که نوروز با غم از دست دادن مادر مهربانشان، نور چشم رسول خدا حضرت زهرا سلام الله علیها همزمان شده است. به سنت های اصیل نوروز مانند دید و بازدید ها اکتفا می کنند و حرمت ایام فاطمیه را نگه خواهند داشت. ما شیعیان صاحب عزا هستیم. همان گونه كه در عزای مادرمان مشكی از تن به در نمی كنیم در عزای دخت گرامی پیامبرمان نیز سیاه پوش خواهیم بود.

به امید ظهور باشکوه مهدی فاطمه سلام الله علیهما و برقراری جشن ها و مراسم دینی همراه آن بزرگ وار.
(برگرفته از :سایت غدیرخم)


تاریخ : دوشنبه 29 مهر 1392 | 11:16 قبل از ظهر | نویسنده : :غ - تلبا | نظرات

.: Blog Templates By : MihanTemp.com :.